Projekt edukacyjny pt .,,SZKOŁA BEZ DZWONKA”
Koncepcja
nauczania zintegrowanego wymagała od nauczycieli nie tylko wprowadzenia zmian w
treściach i metodach nauczania, co zostało uczynione wraz z wejściem w życie reformy oświaty, ale również zasad
organizacji zajęć z dziećmi w młodszym
wieku szkolnym. Rytm pracy dziecka i nauczyciela zgodnie z koncepcją reformy
nie wyznaczają dzwonki szkolne, ale swobodna realizacja poszczególnych edukacji
zaplanowanych danego dnia. Realizacja tych słusznych założeń wymagała od
dyrektorów szkół przeprowadzenia istotnej reorganizacji pracy placówek, co w
rzeczywistości okazało się zadaniem niezwykle trudnym. Wymagało bowiem
wyłączenia klas I-III z dotychczasowego systemu lekcyjnego jaki obowiązuje w
szkołach. Większość placówek nie może sobie do teraz na to pozwolić ze względu
na warunki lokalowe.
W
naszej szkole dyrekcja, nauczyciele i rodzice od trzech lat systematycznie
dążyli do stworzenia warunków, które pozwoliłyby na pełną realizację zamierzeń
reformy dotyczących klas I-III. W bieżącym roku szkolnym klasy młodsze zajmują
wyłącznie III i IV piętro budynku szkolnego na które prowadzi osobna klatka
schodowa.
Obowiązkowe zajęcia edukacyjne
trwają 3-4 godziny dziennie w zależności od ogólnoszkolnego planu nauczania. I
właśnie w trakcie tych zajęć nie obowiązują dzwonki szkolne. Czas przeznaczony
na realizację w ciągu dnia poszczególnych edukacji (polonistycznej,
matematycznej, przyrodniczej, plastyczno-technicznej, muzycznej i ruchowej ) wyznacza nauczyciel, który
kieruje się możliwościami psychofizycznymi swoich wychowanków.
Pozwala dzieciom działać, uczyć
się i bawić w ich indywidualnym tempie. Po wytężonym wysiłku intelektualnym
przychodzi czas na zabawy ruchowe, realizację zainteresowań w kącikach
tematycznych (np. w kąciku rekreacyjnym, na dywanie, można pooglądać
interesujące książki, porozmawiać z kolegą, a w kąciku np. zabawowym zagrać w
ciekawą grę edukacyjną. Kąciki te systematycznie zmieniane są w klasach w
zależności od opracowywanych w danym tygodniu kręgów tematycznych.
Obowiązkową formą pracy w naszym
projekcie są codzienne spacery i wycieczki tematycznie związane z realizacją
treści nauczania. Wychodzimy z założenia, że nie można uczyć tylko zza biurka,
ani zdobywać wiedzy wyłącznie w ławce szkolnej.
Oprócz krótkich przerw
przeznaczonych na zabawy ruchowe, zabawy ze śpiewem i codziennego spaceru,
każdy zespół klasowy ma zapewnione dwie godziny w tygodniu zajęć ruchowych w
sali gimnastycznej.
Stałym elementem każdego dnia
jest wspólne śniadanie. Podczas 20 min. przerwy uczymy się kultury spożywania
posiłków, zwracamy uwagę na racjonalne odżywianie dzieci.
Po lub przed zajęciami
obowiązkowymi uczniowie uczestniczą w zajęciach dydaktyczno- wyrównawczych,
korekcyjno – kompensacyjnych, gimnastyki korekcyjnej, języka obcego, kół
zainteresowań, korzystają z biblioteki i świetlicy szkolnej.
Zmiany,
które wprowadziliśmy w naszej szkole są na etapie projektu i na pewno będą
ulegały modyfikacji. Mamy nadzieję, że dzięki tym zmianom w jeszcze większym
stopniu zapewnimy każdemu dziecku
warunki do wszechstronnego rozwoju osobowości, wiedzy i umiejętności zgodnych z
ich potencjalnymi możliwościami.
Natomiast wiemy już dziś, że
dzięki temu przedsięwzięciu znacznie poprawiło się bezpieczeństwo dziecka,
które jest pod ciągłą opieką wychowawcy, a w
szkole jest mniej hałasu, co miejmy nadzieję, wszystkim wyjdzie na
dobre.
W czerwcu 2003r. po półrocznej pracy bez dzwonków w nauczaniu zintegrowanym, wśród rodziców uczniów
klas I-III przeprowadzono ankietę dotyczącą wstępnej oceny wprowadzonych zmian
w organizacji zajęć .
Oto wyniki wstępnej ewaluacji projektu ,, Szkoła bez
dzwonka” w opinii rodziców:
ZALETY PROJEKTU,,
SZKOŁA BEZ DZWONKA”
Ø
dzieci są dopilnowane, są pod stałą opieką
nauczyciela, czują się bezpieczne
Ø
projekt ten wspiera indywidualne potrzeby dziecka,
umożliwia kończenie prac
Ø nie
grożą dzieciom zaczepki starszych kolegów
Ø
jest ciszej
Ø zajęcia
prowadzone są z uwzględnieniem potrzeb i możliwości dziecka
Ø istnieje
możliwość spokojnego spożycia śniadania
projekt ma wpływ na:
Ø świetną
integrację grupy
Ø większe
poczucie bezpieczeństwa dzieci i rodziców
Ø efektywne
wykorzystanie czasu przeznaczonego na naukę
Ø lepsze
poznanie dzieci przez nauczyciela
WADY PROJEKTU
,,SZKOŁA BEZ DZWONKA”
Ø powinien
być wprowadzony od klasy pierwszej
Ø dziecko
zbyt długo przebywa w jednym pomieszczeniu
Ø brak
systematyczności w poczuciu czasu
Ø brak
chwili relaksu między zajęciami
Ø dziecko
jest zmęczone i pracuje nieefektywnie
Ø to
nie jest projekt dla dzieci nadpobudliwych
Ø mniej
nieformalnych kontaktów ze szkolnymi rówieśnikami- dzieci chcą po prostu pobyć
ze sobą poza nauką
Ø
nauczyciel musi choć przez chwilę odpocząć od dzieci
Ø
izolacja od innych klas
Ø brak
integracji między innymi klasami oraz starszymi kolegami, rodzeństwem
Ø dzieci
nie będą umiały się znaleźć w nowej sytuacji np. w klasie IV
Ø brak
zalet- dzieci są niezadowolone,
zestresowane
Ø pojawi
się problem w klasie czwartej bo pozbawi się dzieci tak troskliwej opieki
Ø brak
czasu dla nauczyciela na analizę zrealizowanych działań oraz przygotowanie się
do następnych zajęć
Dokładną ewaluację projektu ,,
Szkoła bez dzwonka” planujemy przeprowadzić w czerwcu 2004r. po przeszło roku
funkcjonowania tych zmian. Wtedy do
wyrażenia swych opinii zaprosimy wszystkie zainteresowane tym podmioty-
nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców .
Opracowała:
Teresa Sordyl