Mistrz Ortografii
MISTRZ
ORTOGRAFII
Konkurs
ortograficzny dla klas II – III kształcenia zintegrowanego
Cele
konkursu:
Sprawdzenie
umiejętności ortograficznych uczniów.
Mobilizowanie
do poznawania i utrwalania reguł ortograficznych.
Rozbudzanie
motywacji do korzystania ze słowników ortograficznych.
Zachęcanie
do zabawy z ortografią.
Regulamin
konkursu:
1.
Konkurs składa się z dwóch etapów.
Etap
pierwszy to pisanie ze słuchu , w którym biorą udział wszyscy
uczniowie klas drugich i trzecich.
Etap
drugi to też pisanie ze słuchu oraz inne zadania ortograficzne.
2.
Laureaci konkursu otrzymują dyplomy lub inne nagrody.
3.
Konkurs należy ogłosić z miesięcznym wyprzedzeniem, aby uczniowie
mogli opracować wyrazy podane w wykazie. Wyrazy te będą wykorzystane
w dyktandach.
KLASA
II
Wykaz
wyrazów do opracowania:
chłód,
głód, góra, jaskółki, królik, krótki,
lód, ogródek, powrót, wiewiórka, wkrótce,
wróbelki
burza,
korzeń, marzec, na termometrze, orzechy, przebiśniegi. porządek,
rzeka, rzodkiewka, warzywa, zwierzęta,
dużo
,każdy, pożywienie, różne, śnieżki, świeży, też, żegnać,
zjeżdżaliśmy,
borsuk,
futro, krokusy, rudy, szukać, tulipany, rtęć,
chętnie,
hałas, Hania, Jurek, niedźwiedź
Etap
pierwszy
Pisanie
ze słuchu
Kończy
się zima. Nadchodzi upragniona wiosna. Pęka lód na rzece.
Śnieg topi się na polach. Zakwitły już przebiśniegi i krokusy.
Słychać śpiew ptaków. Głód i chłód nie dokucza
już wróbelkom. Wkrótce ludzie zaczną porządki w
ogródkach.
Etap
drugi
1.
Pisanie ze słuchu
Już
wiosna. Słońce mocniej grzeje. Na termometrze rtęć podnosi się do
góry. Borsuk wyszedł z nory. Obudził się też niedźwiedź.
Wiewiórka w rudym futerku zjada ostatnie zapasy orzechów.
Króliki czekają na świeżą trawę. Wróciły też z ciepłych
krajów bociany i jaskółki. Wszystkie zwierzęta chętnie
wygrzewają się w promieniach wiosennego słońca.
2.
Odszukaj wśród tych liter 8 wyrazów z „ó”.
Możesz czytać pionowo, poziomo i ukośnie. Zapisz te wyrazy.
b
|
c
|
o
|
d
|
o
|
n
|
i
|
a
|
l
|
w
|
p
|
o
|
k
|
r
|
a
|
r
|
l
|
o
|
k
|
s
|
u
|
t
|
ó
|
a
|
n
|
i
|
ó
|
t
|
a
|
r
|
i
|
u
|
k
|
z
|
ź
|
e
|
p
|
i
|
s
|
o
|
ó
|
t
|
w
|
k
|
a
|
l
|
n
|
o
|
p
|
a
|
l
|
c
|
z
|
ó
|
ł
|
n
|
o
|
g
|
o
|
r
|
b
|
u
|
n
|
l
|
w
|
a
|
s
|
p
|
i
|
l
|
a
|
t
|
w
|
ł
|
ó
|
c
|
z
|
k
|
a
|
o
|
l
|
b
|
k
|
n
|
n
|
p
|
r
|
a
|
t
|
a
|
l
|
b
|
ó
|
s
|
m
|
a
|
z
|
y
|
ż
|
t
|
a
|
g
|
r
|
a
|
u
|
a
|
t
|
k
|
p
|
ó
|
o
|
k
|
ż
|
ó
|
ł
|
w
|
i
|
o
|
r
|
a
|
r
|
a
|
a
|
a
|
b
|
r
|
p
|
i
|
s
|
t
|
o
|
n
|
n
|
a
|
a
|
ł
|
o
|
a
|
k
|
l
|
n
|
b
|
s
|
o
|
1.
..................................................................................
2.
..................................................................................
3.
..................................................................................
4.
..................................................................................
5.
..................................................................................
6.
..................................................................................
7.
..................................................................................
8.
..................................................................................
3.
Rozwiąż zagadki.
Gdy
deszcz się zbliża
swój
lot obniża ______________________
Z
wierzchu czerwona
a
w środku biała.
Kiedy
ją jadłeś
w
język szczypała. ______________________
Klasa
III
Wykaz
wyrazów do opracowania:
chętnie,
chociaż, chór, chustka, chwalić się, Joachim, muchomor,
zuch,
bohater,
druh, filharmonii, harfa, hałas, harmonii, hełm, Hipolit, honor,
Honoratka, horyzont, humor,
córka,
jaskółka, królik, półka, róża,
bagaż,
Bożena, drożdże, już, kałuże, łyżka, poważny, piżama, uważa, wieża,
żaby, żółtko, żyje, żywotna,
burza,
cesarz, Jerzy, kalendarz, Katarzyna, Małgorzata, orzech, rzadko,
rzeczywistość, rzęsa, rzucać,
fartuszek,
kukułka, pszczoła
Etap
pierwszy
Pisanie
ze słuchu
Miasto
Ortografów jest bardzo sławne. Mieszkańcy chętnie chwalą się
swym chórem. Jego popisy zachwycają dzieci i dorosłych. Chór
tworzą: Bożena, Jerzy, Honorata, Joachim i Hipolit. Śpiewają
donośnie, ich głos niesie się aż po horyzont. Chętnie występują
podczas obchodów różnych świąt. Czasami ktoś przygrywa
im na harmonii lub harfie. Chcą kiedyś wystąpić w filharmonii.
Etap
drugi
1.
Pisanie ze słuchu
Najstarszą
mieszkanką Ortografowa jest pani Honorata Chrzanowska. Uważa się, że
ma trzysta lat, chociaż w rzeczywistości żyje dopiero sto lat.
Poważny wiek nie przeszkadza jej w codziennych figlach. Płoszy żaby
w kałużach, podbiera pszczołom miód, straszy kukułkę
mieszkającą w zegarze sąsiadki Katarzyny. To bardzo żywotna osoba.
2.
Szlak 90 liter
Odgadnij
wyrazy, których znaczenie podano niżej.
Wpisz
je bez błędów ortograficznych w kratki Szlaku –
zgodnie z kierunkiem wskazanym strzałką, bez odstępów
między wyrazami.
Litery,
które znajdują się w kwadracikach ponumerowanych od 1 do 17
ułożą hasło. Zapisz je.
1.
Najdłuższy z tych, co szczekają.
2.
Na pięciolinii.
3.
W środku jajka.
4.
Wkładasz ją do spania.
5.
Podobny do zająca.
6.
Turystyczny w górach.
7.
Pojawia się na niebie i jest kolorowa.
8.
Główna postać w książce lub w filmie.
9.
Nosi go strażak i żołnierz.
10.
Na przykład laskowy, kokosowy, włoski.
11.
Nadchodzi, gdy robi się ciemno i grzmi.
12.
Do jedzenia zupy.
13.
Może być wodna lub na powiece oka.
14.
Dodaje się je do pieczenia ciasta lub chleba.
15.
Kwiat z kolcami.
16.
Ruda i ma słabość do orzechów.

Ewa
Pawlak – Głuc
Krystyna
Wnęk
Kraków
Szkoła
Podstawowa nr 53
_____________________________________________________________________________________________________
Bibliografia:
Tarnowski
S. :Już piszę bez błędów. Warszawa 1992
Zbróg
Z. : Lubię ortografię. Klasa 1 i 2 Kielce 2000
Publikacja bezpłatna umieszczona w Serwisie
Publikacji Nauczycieli ODA, rok szk. 2004/2005
|